Etika
Tantárgy: Etika
Osztály: 2-3 ASD
Téma: 2. Peti beteg lett-kapcsolattartás, segítségnyújtás.
3. Nemzeti ünnepeink.
Dátum: 2021. 03.12.
Kedves Gyerekek!
Ismét így tarthatjuk csak a kapcsolatot egymással!
Mindenki megtalálja a saját feladatát, olvasnivalóját a következő oldalakon.
Keresd a neved!
Vigyázzatok egymásra!
Szeretettel: Betti néni
Ked-ves Bá-lint és Krisz-ti-án!
Ma ar-ról ol-vas-hat-tok, ho-gyan le-het se-gí-te-ni an-nak, a-ki be-teg.
Ol-vasd el a kö-vet-ke-ző tör-té-ne-tet!
Pe-ti be-teg lett
1. Pe-ti-nek már az is-ko-lá-ban fájt a fe-je.
2. A-mi-kor ha-za-ért me-leg volt a hom-lo-ka, nem jól é-rez-te ma-gát.
3. Be-ment a szo-bá-já-ba, és le-fe-küdt.
4. Te-le-fo-non fel-hív-ta a-nyu-ká-ját. Azt mond-ta ne-ki: Szi-a a-nya, ha-za-ér-tem ren-de-sen. Le-fe-küd-tem, mert fáj a fe-jem! A-nya ezt vá-la-szol-ta: Szi-a Pe-ti, saj-ná-lom! A-pa nem-so-ká-ra ha-za-ér, ad-dig fe-küdj! Hívj, ha baj van! Pu-szil-lak!
5. Pe-ti a-pu-ká-ja nem-so-ká-ra ha-za-ért a mun-ká-ból.
6. Meg-mér-te Pe-ti lá-zát, ví-zes bo-ro-ga-tást tett a hom-lo-ká-ra.
Fő-zött ne-ki egy me-leg te-át.
7. Más-nap el-vit-ték Pe-tit a dok-tor bá-csi-hoz, mert nem ment le a lá-za. A dok-tor bá-csi írt fel Pe-ti-nek or-vos-sá-got, to-rok-fer-tőt-le-nít-őt.
8. Pe-ti te-le-fo-non el-mond-ta ba-rát-já-nak, Mi-si-nek, hogy be-teg lett.
9. Négy nap múl-va már szá-mí-tó-gé-pen a lec-két is el-küld-ték Pe-ti-nek az osz-tály-tár-sa-i. Pe-ti így nem ma-radt le a ta-nul-ni-va-ló-val.
Vá-la-szolj a kér-dé-sek-re a ké-pek se-gít-sé-gé-vel!
1.Mi-je fájt Pe-ti-nek az is-ko-lá-ban?
2. Ho-gyan é-rez-te ma-gát Pe-ti, a-mi-kor ha-za-ért?
3. Mit csi-nált Pe-ti mi-u-tán ha-za-ért?
4. Kit hí-vott fel te-le-fo-non Pe-ti? Mit mon-dott a-nyu-ká-já-nak Pe-ti? Mit mon-dott az a-nyu-ka Pe-ti-nek?
Játsszuk el a beszélgetést!
5. Ki ért ha-za ha-ma-ro-san a mun-ká-ból?
6. Mit se-gí-tett Pe-ti-nek az a-pu-ká-ja?
7. Ki-hez vit-ték el más-nap Pe-tit a szü-le-i? Ho-gyan se-gí-tett ne-ki a dok-tor bá-csi?
8. Ki-nek mond-ta el Pe-ti, hogy be-teg lett?
9. Kik és ho-gyan küld-ték el a lec-két Pe-ti-nek?
Válaszolj a saját élményeid alapján!
1.Voltál-e beteg mostanában?
2. Mi fájt?
3. Ki és hogyan segített neked a bajban?
4. Elküldték neked a tanulnivalót? Hogyan?
Végül hallgasd meg a következő mondatokat!
Amikor betegek vagyunk, akkor fáj valamink. A fájdalom rossz érzés.
Ilyenkor jól esik, ha segítenek nekünk: ápolnak, gyógyszert adnak, orvoshoz visznek.
Sokat segít, ha a barátunkkal tudunk beszélni.
Telefonon, számítógépen is tarthatjuk a kapcsolatot a barátokkal, osztálytársakkal.
Nézd meg a kö-vet-ke-ző me-sét!
Kedves Kevin!
Ma arról olvashatsz, hogyan lehet segíteni annak, ki beteg.
Olvasd el a következő történetet!
Peti beteg lett
1. Petinek már az iko-lában fájt a feje.
2. Amikor hazaért meleg volt a homloka, nem jól érezte magát.
3. Bement a szobájába, és lefküdt.
4. Telefonon felhívta anyukáját. Azt mondta neki: Szia anya, hazaétem rendesen. Lefeküdtem, mert fáj a fejem!
Anya ezt válaszolta: Szia Peti, sajnálom! Apa nemsokára hazaér, addig feküdj! Hívj, ha baj van! Puszil-lak!
5. Peti apukája nemsokára hazaért a munkából.
6. Megmérte Peti lázát, vizes borogatást tett a homlokára.
Főzött neki egy meleg teát.
7. Másnap elvitték Petit a doktor bácsihoz, mert nem ment le a láza. A doktor bácsi írt fel Petinek orvosságot, torokfertőtlenítőt.
8. Peti telefonon elmondta barátjának, Misinek, hogy beteg lett.
9. Négy nap múlva már számítógépen a leckét is elküldték Petinek az osztálytársai. Peti így nem maradt le a tanulnivalóval.
Válaszolj a kérdésekre a képek segítségével!
1.Mije fájt Petinek az iskolában?
2. Hogyan érezte magát Peti, amikor haza-ért?
3. Mit csinált Peti miután hazaért?
4. Kit hívott fel telefonon Peti? Mit mondott anyukájának Peti? Mit mondott az anyuka Petinek?
Játsszuk el a beszélgetést!
5. Ki ért haza hamarosan a munkából?
6. Mit segített Petinek az apukája?
7. Kihez vitték el másnap Petit a szülei? Hogyan segített neki a doktor bácsi?
8. Kinek mondta el Peti, hogy beteg lett?
9. Kik és hogyan küldték el a leckét Petinek?
Válaszolj a saját élményeid alapján!
1.Voltál-e beteg mostanában?
2. Mi fájt?
3. Ki és hogyan segített neked a bajban?
4. Elküldték neked a tanulnivalót? Hogyan?
Végül hallgasd meg a következő mondatokat!
Amikor betegek vagyunk, akkor fáj valamink. A fájdalom rossz érzés.
Ilyenkor jól esik, ha segítenek nekünk: ápolnak, gyógyszert adnak, orvoshoz visznek.
Sokat segít, ha a barátunkkal tudunk beszélni.
Telefonon, számítógépen is tarthatjuk a kapcsolatot a barátokkal, osztálytársakkal.
Nézd meg a következő mesét!
Tantárgy: Etika
Osztály: 3.
Téma: Nemzeti ünnepeink.
Dátum: 2021. 03.13.
Kedves Beni és Norbi!
Ma arról olvashattok, hogy milyen nemzeti ünnepeink vannak.
A mi hazánk Magyarország:
Minden országnak, így a mi hazánknak is vannak nemzeti ünnepei. A nemzeti ünnep olyan kitüntetett napja az évnek, amelyen az országunk a nemzeti összetartozását ünnepli, általában egy kiemelkedő történelmi eseményhez fűződik. Ezek a napok munkaszüneti napok, azaz ezeken a napokon nem kell iskolába menni, nem kell dolgozni menni. A naptárban ezeket a napokat piros betűvel jelzik.
Az iskolában mi is meg szoktuk ünnepelni ezeket. Szép hagyomány, hogy ilyenkor egy osztály műsorral készül, amit előadnak a társaiknak, akik az ünnep tiszteletére ünneplő ruhába öltöznek.
Magyarország nemzeti ünnepei:
Március 15.: az 1848-1849-es forradalom és szabadságharc emlékére.
Augusztus 20.: az államalapítás, és az államalapító Szent István emlékére.
Október 23.: az 1956-os forradalom emlékére.
Nézzétek meg a következő képeket!
Március 15-i ünnep az iskolánkban:
Október 23-i ünnepség az iskolánkaban:
Nemzeti jelképeink
Minden országot a rá jellemző tárgyakkal, dolgokkal is lehet azonosítani. Ezek a nemzeti jelképek, melyeket tisztelettel kell használni és védelmezni.
A közös múlt, jelen és jövő érzetét teremtik meg mindenkiben.
Nemzeti jelképeink közül most kettővel ismerkedünk meg, a többiről a következő tanévben tanulunk.
1.Magyar címer:
Országcímere minden országnak, államnak van. A mi hazánk pajzs alakú címerében a 4 ezüst csík a régi Magyarország legnagyobb folyóit, a Dunát, a Tiszát, a Drávát és a Szávát jelképezi. A jobb oldalon a 3 zöld halom egyes magyarázatok szerint a legnagyobb hegyeit (Tátra, Mátra, Fátra), a kettős kereszt pedig a kereszténységet jelképezi. A pajzson a magyar Szent Korona nyugszik.
Színezd ki te is!
2.Nemzeti zászló:
A magyar nemzet zászlajának színei a címerből valók. Három egyenlő szélességű, piros, fehér és zöld színű sávból áll. Az ezüst szín a zászlón fehér. A vörös az erőt, a fehér a hűséget és a zöld a reményt jelképezi.
Színezd ki te is a zászlót!
Hamarosan közeledik egyik nemzeti ünnepünk, Március 15., amikor az 1848-1849-es forradalomra és szabadságharcra emlékezünk.
Ennek tiszteletére kokárdát szoktunk tűzni a szívünk fölé, így emlékezve azokra, akik hősként harcoltak a magyar szabadságért:
Hallgasd meg Petőfi Sándor Nemzeti dal című versét, amit ezen a napon szavalt el:
Ked-ves Ál-mos!
Ma ar-ról ol-vas-hatsz, hogy mi-lyen nem-ze-ti ün—ne-pe-ink van-nak.
A mi ha-zánk Ma-gyar-or-szág:
Min-den or-szág-nak, így a mi ha-zánk-nak is van-nak nem-zeti ün-ne-pe-i.
Az is-ko-lá-ban mi is meg szok-tuk ün-ne-pel-ni e--zeket. Szép ha-gyo-mány, hogy i-lyen-kor egy osz-tály mű-sor-ral ké-szül, a-mit e-lő-ad-nak a tár-sa-ik-nak, a-kik az ün--nep tisz-te—le-té-re ün-nep-lő ru-há-ba öl-töz-nek.
Ma-gyar--ország nem-ze-ti ün-ne-pe-i:
Már-ci-us 15.: az 1848-1849-es for-ra--dalom és sza-bad-ság-harc em-lé-ké-re.
A-u-gusz-tus 20.: az ál-lam-a-la-pí-tás, és az ál-lam-a-la-pí-tó Szent Ist-ván em-lé-ké-re.
Ok-tó-ber 23.: az 1956-os for-ra-da-lom em-lé-ké-re.
Nézd meg a kö-vet-ke-ző ké-pe-ket!
Már-ci-us 15-i ün-nep az is-ko-lánk-ban:
Ok-tó-ber 23-i ün-nep-ség az is-ko-lánk-ban:
Nem-zeti jel-ké-pe-ink
Min-den or-szá-got a rá jel-lem-ző tár-gyak-kal, dol-gok-kal is le--het a-zo-no-sí--tani. E-zek a nem-ze-ti jel-ké-pek.
Most ket-tő-vel is—mer-ke-dünk meg, a töb-bi-ről a kö-vet-ke-ző tan-év-ben ta-nul-unk.
1.Ma-gyar cí-mer:
Or-szág-cí-me-re min-den or-szág-nak van. A mi ha-zánk pajzs a-la-kú cí-me-ré-ben a 4 e-züst csík a ré-gi Ma-gyar-or-szág leg-na-gyobb fo-lyó-it, a Du-nát, a Ti-szát, a Drá-vát és a Szá-vát jel-ké-pe-zi. A jobb ol-da-lon a 3 zöld ha-lom e-gyes ma-gya-rá-za--tok szerint a leg-na-gyobb he-gyeit (Tát-ra, Mát-ra, Fát--ra), a kettős ke-reszt pe-dig a ke-resz-tény-sé-get jel-ké--pezi. A paj-zson a ma--gyar Szent Ko-ro-na nyug-szik.
Színezd ki te is!
2.Nem-zeti zász-ló:
A ma-gyar nem-zet zász-la-já-nak szí-ne-i a cí-mer-ből val-ók. Há-rom e-gyen-lő szé-les-sé-gű, pi-ros, fe-hér és zöld szí-nű sáv-ból áll. Az e-züst szín a zász-lón fe--hér. A vö-rös az e--rőt, a fe--hér a hű-sé--get és a zöld a re-ményt jel-ké-pe-zi.
Színezd ki te is a zászlót!
Ha-ma-ro-san kö-ze-le-dik e-gyik nem-zet-i ün-ne-pünk, Március 15., a-mi-kor az 1848-1849-es for-ra-da-lom--ra és sza-bad-ság-harc--ra em-lé--kezünk.
En-nek tisz-te-le-té-re ko-kár-dát szok-tunk tűz-ni a szí-vünk fö-lé, így em-lé-kez-ve a-zok-ra, a-kik hős-ként har-col--tak a ma-gyar sza-bad-ság-ért:
Hall-gasd meg Pe-tő-fi Sán-dor Nem-ze-ti dal cí-mű ver-sét, a-mit e-zen a na-pon sza-valt el: